Uczniowie i rodzice czasem zadają mi pytania: Jak ćwiczyć skutecznie na gitarze lub ukulele? Co jest istotne podczas ćwiczeń? Jak wspomóc dziecko w codziennych ćwiczeniach? 🎸
Podczas pracy z uczniami w różnym wieku, zorientowałem się, że większość nie wie, jak ćwiczyć w domu. Efektywne ćwiczenie polega na poświęceniu maksymalnej ilości wysiłku przede wszystkim na to, co sprawia nam największą trudność❗️To znaczy, że nie przeznaczamy całego czasu na ćwiczenie utworów, które już dobrze umiemy zagrać.
Oto najważniejsze elementy skutecznego ćwiczenia oraz rola rodziców w tym procesie:


➡️ Systematyczność (nawyk)
Staramy się ćwiczyć codziennie. Lepiej poćwiczyć każdego dnia 15 minut niż 2 godziny raz w tygodniu z doskoku. Dobrze jest zaplanować ćwiczenie o podobnej porze dnia, np: po szkole (po krótkim odpoczynku), przed obiadem. W przypadku małych dzieci może przydać się tablica motywacyjna. Takie planowanie czasu wspomaga powstawanie nawyku ćwiczenia, który sprzyja efektywnej pracy. Raczej unikajmy ćwiczeń w godzinach wieczornych, kiedy jesteśmy zmęczeni po całym dniu i trudno o dobrą koncentrację.

➡️ Koncentracja

Podczas ćwiczenia ważna jest atmosfera ciszy i spokoju. Wyciszmy telefon, wyłączmy telewizor i komputer, zamknijmy drzwi i zostańmy sam na sam z instrumentem. Otwórzmy nuty i zeszyt, sprawdźmy czy nie ma w nim istotnych wskazówek, które zapisał nam nauczyciel. Mogą to być rady dotyczące konkretnych utworów lub bardziej ogólne, dotyczące np. techniki gry prawej ręki.


➡️ Prawidłowa pozycja
Siedzimy prosto na stabilnym krześle (nie biurowym) lub stołku, nie opierając się o oparcie. Wysuwamy się z krzesła do przodu i kładziemy lewą nogę na podnóżku (praworęczni). Na niej opieramy gitarę. Prawa ręka spoczywa nad strunami, w okolicach otworu rezonansowego. W przypadku ukulele podnóżek jest pod prawą nogą (praworęczni).


➡️ Ćwicz to, czego nie umiesz
Zaczynamy od rozgrzewki, czyli od gamy, arpeggia lub innego ćwiczenia (ewentualnie utworu) na techniczne rozgrzanie obu rąk. Dopiero po niej zabieramy się za ćwiczenie konkretnych utworów. Dobrze jest znaleźć w utworze miejsce, z którym mamy największy problem. Warto zaznaczyć je ołówkiem i poświęcić więcej czasu. Przyniesie to lepszy skutek, niż wielokrotne odgrywanie utworu od początku do końca, tylko po to, żeby kolejny raz przekonać się “że ten fragment w 10-tym takcie nam nie wychodzi”. Dopiero po dopracowaniu trudniejszego miejsca, próbujemy “podłączyć” je do całości utworu. Staramy się także dopasować takie tempo, żeby nie zwalniać całego utworu dla technicznie trudnego fragmentu. Stałe “bezpieczne” tempo jest tu najlepszym rozwiązaniem.


➡️ Rodzicu pomóż, ale nie przeszkadzaj
Rodzic powinien zachęcać do ćwiczeń poprzez pozytywną motywację dziecka, np. przekonywanie, że będzie grało coraz ciekawsze utwory, będzie brało udział w koncertach lub już niedługo zagra swoją ulubiona melodię.
Powinien również pomóc w stworzeniu odpowiedniej atmosfery do ćwiczeń (patrz: koncentracja i prawidłowa pozycja).
Ważne jest, aby nie ingerować za mocno w utwór, nad którym dziecko w danej chwili pracuje: nie okazywać zdenerwowania, że dziecku myli się jakiś dźwięk lub tempo jest zbyt wolne. Innymi słowy - nie pokazujmy zbyt mocno negatywnych emocji, a raczej szukajmy tych pozytywnych, np: komentując “Ten nowy utwór jest bardzo ciekawy !”.


Życzę dobrych i efektywnych chwil z instrumentem🎸😀!!
Rafał